Peter Nissen

Klaver
Guitar

Undervisningsbaggrund

Peter er uddannet cand.mag. i musikvidenskab, samt engelsk og fransk fra Aarhus Universitet i 2007. Han har undervist i klaver i over 20 år, siden 2007 på Musikskolen Laura, og har et enkelt år undervist i musik i gymnasiet.

Ved siden af undervisningen komponerer Peter klavermusik, dels af lyrisk tilsnit under aliasset Salvatore de Finci Hansen, dels mere groovy-bluesy småstykker til brug i undervisningen.

Peter akkompagnerer til forskellige sangarrangementer, ikke mindst højskolesang, og fungerer af og til som hyggepianist. Han optræder desuden i forskellige sammenhænge, bla. i en Liva Weel-duo på klaver og i duoen Dos Amigos på guitar og vokal. I bandsammenhæng har han tidligere spillet både keys og bas.

Fokus i undervisningen

At finde frem til glæden og begejstringen ved at spille musik står centralt i undervisningen. Vejen derhen kan dog være højst forskellig fra elev til elev. Vi lytter os derfor ind på hinanden, prøver ting af og finder sammen den musik, der er mest givende at arbejde med.

Musikalsk glæde - og dermed musikalsk udvikling - står ofte og falder med 1) den rigtige musik 2) arrangeret med den rigtige sværhedsgrad 3) serveret på det rigtige tidspunkt i elevens karriere.

Om der skal arbejdes med blues, Beatles, Billie Eilish, Stevie Wonder, højskolesange, egne sange, improvisation, akkordteori anvendt i praksis, børnesange, akkompagnement til sang, filmmusik eller noget helt tolvte – det er alt sammen noget vi beslutter hen ad vejen, når vi har fået en fornemmelse af, hvor vejen går hen.

Måden musikken serveres på er også vigtig. Det må gerne lyde af noget til klavertimen og energien må ikke tabes på gulvet! Jeg spiller derfor ofte med på klaver, guitar eller sang, hvis musikken lægger op til det. En sådan sammenspilssituation udvikler elevens musikalitet på mange parametre, fx. rytmisk fornemmelse, formforståelse, lytte evne og helt generelt evnen til koncentration og nærvær i musikken.

Med de yngste børn lægger vi altid blødt fra land og introducerer klaverets muligheder gennem melodispil efter fingernumre, simpelt akkordspil til kendte sange og enkle improvisationsøvelser med en legende tilgang. Nodespil vil typisk først blive introduceret hen ad vejen, og kun i det omfang det ikke spænder ben for motivationen for at spille musik.